Mediation

Als leidinggevende in de zorg maar ook op andere vlakken heb ik ervaren dat situaties meestal onbedoeld maar soms snel kunnen uitmonden in een conflict. Deelnemers die zonder juridische procedures, samen tot een oplossing willen komen, begeleid ik in de gesprekken tot die gezamenlijke oplossing. Het inzetten van mediation kan daarmee de inzet van heel veel tijd, kosten en het ontstaan van frustratie of zelfs stress beperken.

De voordelen van mediation op een rij:

  • Mediation is op korte termijn inzetbaar
  • Inzet van mediation is goedkoper dan juridische procedures
  • Deelnemers behouden zelf de regie over het proces en de uitkomst
  • De uitkomst is win-win

Werkwijzen - Mediation

Tijdens het intakegesprek met de deelnemers individueel, maken we duidelijke afspraken over het traject. Dit zijn afspraken over onder andere de vertrouwelijkheid en eventueel lopende procedures. Alle afspraken leggen we vast in een overeenkomst. Dit intakegesprek kan telefonisch.

Na het intakegesprek vinden er meestal 3 tot 5 gesprekken plaats op een plek die voor de deelnemers praktisch en prettig is. In deze gesprekken van ongeveer 1,5 uur bespreken we de verschillende aspecten van de situatie, de belangen en de mogelijke oplossingen. Als we tot een oplossing gekomen zijn die voor beide deelnemers passend is, leggen we die ook vast in een overeenkomst. Daarmee ronden we het traject af.

Bemiddeling of pre-mediation

Een meningsverschil hoeft helemaal niet uit te monden in een conflict. Vaak is één bemiddelingsgesprek voldoende om duidelijkheid te creëren in de wensen en belangen zodat de samenwerking een soepel vervolg krijgt. De bereidheid om met elkaar in gesprek te gaan is uiteraard nodig, het vastleggen van gemaakte afspraken meestal niet. Dat maakt het inzetten van een bemiddelingsgesprek snel en eenvoudig.

De voordelen van bemiddeling op een rij:

  • Bemiddeling doen we middels een meer informeel gesprek, waarbij we niet gebonden zijn aan de regels omtrent mediation.
  • Na het gesprek is duidelijk of mediation nodig en gewenst is, in dat geval is de basis voor mediation direct gelegd in dit gesprek.
  • Soms blijkt mediation niet (meer) nodig en wordt veel tijd bespaard.

Werkwijzen - Bemiddeling of pre-mediation

Als deelnemers met elkaar in contact zijn maar er sprake is van onbegrip of een meningsverschil wat de samenwerking in de weg lijkt te gaan staan; is meestal één bemiddelingsgesprek voldoende om de lucht te klaren. Tijdens zo’n gesprek worden essentiële zaken opgehelderd waardoor de samenwerking vloeiend voortgezet kan worden. Het officieel vastleggen van gemaakte afspraken is meestal niet nodig. Dat maakt het inzetten van een bemiddelingsgesprek snel, laagdrempelig en efficiënt.

Kosten

Vooraf worden heldere afspraken gemaakt over de kosten van het traject. Een vaste prijs biedt duidelijkheid en voorkomt verrassingen achteraf.

Meer weten?

Neem contact op of vul het contactformulier in.